Terug naar nieuwsoverzicht

GGD GHOR Nederland publiceert vernieuwde handreiking: Zorgcontinuïteit bij rampen en crises

Zorginstellingen moeten ervoor zorgen dat de zorg altijd door kan gaan, ook onder bijzondere omstandigheden. Dat noemen we zorgcontinuïteit. Bij een ramp of crisis kan de impact voor zorginstellingen groot zijn en de zorgcontinuïteit kan in het geding komen. Het is daarom belangrijk dat zorginstellingen goed voorbereid zijn op verschillende scenario’s. In de handreiking ‘Zorgcontinuïteit in balans’ adviseert de GHOR zorginstellingen in de langdurige zorg hierover. Wij namen de handreiking ook op in onze kennisbank.

Een ramp of crisis kan zorgen voor meer vraag naar zorg dan er aanbod is, bijvoorbeeld doordat er veel slachtoffers zijn of minder personeel beschikbaar is. Dan is er sprake van een disbalans en dat kan invloed hebben op de zorgcontinuïteit. In deze handreiking werkten GHOR-bureaus gezamenlijk verschillende disbalansen uit. Voorbeelden zijn een ontruiming, stroomuitval, of personeelstekort. Ook is beschreven welke wetten van toepassing zijn bij de voorbereiding en aanpak van een ramp of crisis.

Zorgcontinuïteitsplan

In de handreiking is per disbalans uitgewerkt wat zorginstellingen moeten doen en hoe zij zich op verschillende scenario’s kunnen voorbereiden. Hiermee kunnen ze bijvoorbeeld een zorgcontinuïteitsplan en crisisplan ontwikkelen of aanscherpen, met als doel om goede zorg te kunnen blijven leveren, ook als vraag en aanbod uit balans zijn. Crisisteams kunnen dit plan, dat is bedoeld als aanvulling op het bedrijfshulpverleningsplan of ontruimingsplan, tijdens crises als houvast gebruiken. Is het bijvoorbeeld mogelijk om extra personeel op te roepen? Wie kan er plaatsnemen in een overleg van de hulpdiensten? Waar kunnen cliënten of bewoners naartoe als een locatie niet langer te gebruiken is? Van welke voorzieningen is een zorginstelling afhankelijk en wat moet er gebeuren als deze uitvallen?

Meer informatie

De handreiking geeft ook advies over de voorbereiding op calamiteiten, zoals het maken van afspraken met andere instellingen over opvang bij ontruiming, het beschikbaar stellen van de procedures aan medewerkers, het maken van een overzicht van kritieke processen en het oefenen met de procedures.

Deel dit bericht